ЗНО з української мови та літератури
Наказом Міністерства освіти і науки України від 11 травня №635 урегулювано проведення зовнішнього незалежного оцінювання 2020 року. Відповідно до наказу кожен зареєстрований учасник має право пройти тести щонайбільше з чотирьох навчальних предметів. Загалом зовнішнє незалежне оцінювання відбуватиметься з одинадцяти навчальних предметів:
• українська мова і література • історія України • математика • біологія • географія • фізика | • хімія • англійська мова • іспанська мова • німецька мова • французька мова |
Для
одинадцятикласників атестація знань є не просто процедурою, необхідною для
одержання документів про закінчення школи, але і ключем, що відкриває двері в
майбутнє висококласного спеціаліста. Сертифікати з балами за ЗНО є обов'язковим
документом при подачі заяв у Внз країни, а вагома сума зароблених очок» —
гарантією того, що абітурієнт стане студентом бюджетного замовлення і буде
отримувати стипендію.
Природно,
для цього треба добре попрацювати і присвятити останній шкільний рік підготовці
до екзаменації. Успішність здачі ЗНО має пряму залежність від того, скільки
часу ви приділите самопідготовки, відвідування репетиров і підготовчих курсів.
Крім того, варто підготуватися до тестів психологічно, а для цього потрібно
добре орієнтуватися в регламенті ЗНО і заздалегідь знати про можливі зміни в
структурі квитків!
Що може змінитися в ЗНО 2020 року?
Навіть
самі незначні зміни в процедурі ЗНО можуть стати неприємним сюрпризом, якщо ви
дізнаєтеся про них надто пізно. Що вже говорити про кардинальні зміни, які
ініціює головне екзаменаційне відомство України! Звичайно, робити висновки про
конкретні інновації ми будемо на початку нового навчального року, коли комісії
затвердять усі положення та інструкції, після чого їх опублікують на офіційному
сайті ЗНО. Однак, завдяки виступам чиновників і їх заявами у ЗМІ, вже сьогодні
можна спрогнозувати впровадження в освітню життя України низки інновацій.
1. Зменшення строків для
вступу
Дане
нововведення ще проходить стадію обговорення. Справа в тому, що раніше
сертифікатами можна було користуватися протягом трьох років — наприклад, якщо
ви здавали ЗНО в 2016 році, то могли розраховувати на отриманий бал в 20162017
і 2018 році. Пізніше сертифікати з англійської, іспанської, німецької та
французької мов були зроблені одногодичными. З 2018 року вони діють у
скороченому режимі, оскільки в цьому освітньому періоді була кардинально
змінена процедура сертифікації іноземних мов.
На
сьогоднішній день фахівці з головного органу по контролю якості знань ведуть
активні дискусії з даного питання. Одні виступають за те, щоб з 2019 року всі
сертифікати стали річними. Інші говорять, що після остаточного затвердження
структури і змісту квитків для екзаменаційної сесії можна буде знову зробити
всі сертифікати багаторазовими, щоб мати можливість вступати без повторних
випробувань була у тих, хто, наприклад, пропустив рік з-за хвороби або вирішив
після іспитів відслужити в армії.
2. Адаптація ЗНО для
дітей-інвалідів по зору
Представники
Центру якості знань заявляють, що до 2019 року загальноукраїнські іспити будуть
нарешті адаптовані для дітей, які є інвалідами по зору. Для них матеріали
будуть друкувати за допомогою шрифту Брайля. Поки що для тестування таких учнів
використовуються тільки зошити із збільшеним шрифтом, проте вони не дуже зручні
для хлопців, які вчили предмети за підручниками і посібниками для сліпих та
слабозорих.
Крім
того, дітям з інвалідністю буде дозволено писати тести довше (до трьох годин),
а для дітей з обмеженими фізичними можливостями обіцяють підвищити комфортність
аудиторій для екзаменації.
З
2019 року квитки для слабозорих почнуть публікувати шрифтом Брайля
3. Дворівневий іспит з
іноземної мови
Вже з
2018 року учням належить здавати французька, англійська, іспанська та німецька
мови на підставі нового екзаменаційного підходу – тепер квиток буде включати
завдання двох рівнів складності (В1 і В2 за загальноєвропейської класифікації).
Втім, в освітньому відомстві їх називають інакше – завданнями академічного і
профільного рівнів.
Інновації
в сфері іноземних мов назрівали вже давно – ще в 2017 році випускникам кількох
шкіл Київської, Одеської та Львівської областей було запропоновано пройти
пробний тест, на підставі якого Центр оцінювання знань зробив висновки про
доцільність поширення такої практики на всю територію України. Ще одне
нововведення в даному ЗНО – включення до квиток частини з аудіюванням (тобто
перевіркою того, наскільки випускники успішно оволоділи навичками розуміння
іноземної мови на слух).
Також
у ЗМІ є інформація про те, що вже до 2019 року ЗНО з іноземних мов може увійти
в число обов'язкових для всіх випускників. Зараз його складають тільки ті, хто
навчався в профільному класі (у цьому разі відмітка йде в колонку госаттестации
у випускних шкільних документах), а також школярі, яким для вступу на обрану
спеціальність потрібен сертифікат з балами з іноземним мовам.
4. Скасування ЗНО по
російській мові
Учням
потрібно пам'ятати, що з недавніх пір цей предмет виключений із списку
варіативних ЗНО – тепер іспит з нього здавати не можна. Якщо ви хотіли здати
саме цей предмет – терміново змінювати плани.
5. Мінімальний прохідний бал
Нагадаємо,
що ще пару років тому не здати ЗНО було просто неможливо – сертифікати видавали
абсолютно всім, хто з'явився на цей вид підсумкової атестації. Новий підхід
передбачає, що учень повинен набрати хоча б якийсь мінімум балів, щоб отримати
відмітку на рівні «задовільно». На сьогоднішній день мінімальні бали з
дисциплін ЗНО виглядають так:
українська мова та література –
24 тестових бали з 104;
історія
України – 27 тестових балів з 94;
математика
– 11 тестових балів з 62;
біологія
– 23 тестових бали з 76;
географія
– 27 тестових балів з 92;
хімія
і фізика – мінімум 17 тестових балів з 80;
англійська,
французька, іспанська, німецька мови – 14 балів з 56 можливих.
6.
Можливість перевірити знання на пробному тестуванні
Вартість
написання пробних тестів ЗНО з кожним роком стає все вище
Щорічно
вартість участі у пробних тестах трохи підвищується. Наприклад, якщо в 2017
році можна було здавати пробне ЗНО, заплативши внесок у розмірі 120 гривень, то
в 2018 він склав 129-137 гривень. Ціна демо-ЗНО залежить від регіону проживання
випускників. Наприклад, менше платять одинадцятикласники з освітніх установ
таких областей як Житомирська, Сумська, Полтавська, Хмельницька, харківська та
Вінницька, а підвищена вартість затверджена для Одеської, Дніпровської та
Київської областей країни.
Сказати,
як буде змінюватися сума внеску за пробний тест у 2019 році, поки не
представляється можливим. Виходячи з практики минулих років, це збільшення може
виразитися 10-20 гривнями. Запис на демо-тести зазвичай починається з 10 січня
і закінчується останнім січневим днем, а самі пробні ЗНО проходять за півтора
місяці до дати, на яку призначений основний іспит.
Предмети ЗНО-2020
Розмова
про інновації в квитках можна буде вести тільки після чергової сесії ЗНО.
Вивчивши роботи випускників 2017/2018 року, комісія зможе зробити висновки про
необхідність додаткових правок і змін. Поки можна сказати, що останні роки
стали періодом відносного «затишшя» — квитки з предметів, по більшій частині,
вже є відпрацьованими, так що революційні зміни в їх структурі відбуваються
досить рідко. Для загального розуміння ситуації коротко проаналізуємо квитки
останнього зразка.
ЗНО з української мови та
літератури
Екзаменаційна
робота, як і раніше, включає 58 завдань, для вирішення яких відводиться 180
хвилин. Всі завдання розподілені на три частини:
частина 1 – завдання, що
перевіряють знання і навички з української мови (їх 33);
частина 2 – завдання з цього
розділу перевірять, наскільки добре учень знає українську літературу (їх 24);
частина
3 – в даному розділі випускнику належить написати твір.
Частина
завдань (а саме– №1-№23 №29-№33 та №58) є особливо важливою, оскільки бали за
неї переводяться до позначки для підсумкового шкільного атестата.
Характеристика сертифікаційної роботи
Характеристика сертифікаційної роботи
Завантажити характеристику у форматі PDF.
Завантажити адаптовану версію характеристики для осіб з порушеннями зору у форматі word.
Завантажити характеристику у форматі PDF.
Завантажити адаптовану версію характеристики для осіб з порушеннями зору у форматі word.
Критерії оцінювання
Цей розділ містить інформацію, яка допоможе учаснику підготуватися до виконання завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю (власного висловлення) з української мови. Власне висловлення має бути побудоване логічно та послідовно за такою структурою: теза; аргументи, що підкріплюються прикладами із літератури чи інших видів мистецтва, а також історичним фактом або випадком із життя; висновок.
Критерії оцінювання завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю (власного висловлення) з української мови зовнішнього незалежного оцінювання 2018 року
Зміст власного висловлення оцінюють за шістьома критеріями (1, 2, 3а, 3б, 4 та 5), як викладено в таблиці 1.
Таблиця 1
Критерій Змістовий вияв і композиційне оформлення критерію Бали
1. Теза Учасник вправно формулює тезу 2
Учасник не формулює тези вправно 1
Учасник не формулює тези або формулює тезу, яка не відповідає запропонованій темі 0
2. Аргументи Учасник наводить принаймні два доречні й переконливі аргументи 2
Учасник наводить принаймні один доречний аргумент
Аргументи дублюють один одного, тобто другий аргумент перефразовує зміст першого.
Один з аргументів не є доречним стосовно сформульованої тези
1
Учасник не наводить жодного аргументу або наведені аргументи не є доречними 0
3а. Приклад із літератури чи інших видів мистецтва Один з аргументів підкріплено принаймні одним розгорнутим, добре поясненим прикладом з художньої літератури чи інших видів мистецтва 2
Немає мотивації наведення прикладу.
Приклад не конкретизований через художній образ
У прикладі є фактичні помилки
1
Прикладу з літератури чи інших видів мистецтва немає, або він не є доречним 0
3б. Приклад, що є історичним фактом або випадком із життя Учасник наводить принаймні один доречний приклад або з історії, або із суспільно-політичного життя, або з власного життя 2
Немає мотивації наведення прикладу; приклад не конкретизований; у прикладі є фактичні помилки 1
Прикладу з історії, суспільно-політичного чи власного життя немає, або він не є доречним 0
4. Логічність, послідовність Висловлення демонструє зосередженість на обговорюваній проблемі, цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки (логічність і послідовність викладу) 2
У роботі є порушення логічності, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки 1
Логіки викладу, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки немає 0
5. Висновок Висновок відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів 2
Висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами та прикладами 1
Висновку немає; висновок не відповідає сформульованій у власному висловленні тезі; висновок не пов’язаний з аргументами та прикладами 0
Мовне оформлення власного висловлення оцінюють за двома критеріями (6а та 6б), як викладено в таблицях 2 і 3.
Таблиця 2
Критерій Кількість помилок Бали
6а. Орфографія та пунктуація 0–1 4
2–6 3
7–11 2
12–16 1
17 і більше 0
Таблиця 3
Критерій Кількість помилок Бали
6б. Лексика, граматика та стилістика 0–1 4
2–4 3
5–7 2
8–10 1
11 і більше 0
Під час оцінювання орфографічної й пунктуаційної нормативності роботи 2 (дві) негрубіпомилки рахують як 1 (одну) грубу.
До негрубих зараховують такі помилки:
- у написанні великої літери в складних власних назвах;
- у випадках написання разом і окремо префіксів у прислівниках, утворених від іменників з прийменниками;
- у випадках нерозрізнення не/ні (не хто інший / ніхто інший …);
- у випадках, коли замість одного розділового знака поставлений інший;
- у пропуску одного зі сполучуваних розділових знаків або в порушенні їхньої послідовності.
Негрубу орфографічну й негрубу пунктуаційну помилки не сумують і не зараховують як 1 (одну) грубу.
Систематичне порушення норм милозвучності (3 (три) і більше випадків порушення на одне з правил: у–в, і–й–та) рахують як 1 (одну) стилістичну помилку.
Роботу, що не відповідає темі власного висловлення, оцінюють у 0 балів. Роботу обсягом до 100 слів оцінюють у 0 балів.
Завантажити критерії оцінювання у форматі PDF.
Завантажити адаптовану версію критеріїв оцінювання для осіб з порушеннями зору у форматі word.
Процедура реєстрації для випускників минулих років, учнів (слухачів, студентів) професійно-технічних, вищих навчальних закладів
До уваги учасників ЗНО! У разі втрати або пошкодження сертифікату ЗНО необхідно отримати дублікат, а в разі зміни персональних даних - повідомлення про зміну персональних даних.
Цей розділ містить інформацію, яка допоможе учаснику підготуватися до виконання завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю (власного висловлення) з української мови. Власне висловлення має бути побудоване логічно та послідовно за такою структурою: теза; аргументи, що підкріплюються прикладами із літератури чи інших видів мистецтва, а також історичним фактом або випадком із життя; висновок.
Критерії оцінювання завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю (власного висловлення) з української мови зовнішнього незалежного оцінювання 2018 року
Зміст власного висловлення оцінюють за шістьома критеріями (1, 2, 3а, 3б, 4 та 5), як викладено в таблиці 1.
Таблиця 1
Критерій | Змістовий вияв і композиційне оформлення критерію | Бали |
1. Теза | Учасник вправно формулює тезу | 2 |
Учасник не формулює тези вправно | 1 | |
Учасник не формулює тези або формулює тезу, яка не відповідає запропонованій темі | 0 | |
2. Аргументи | Учасник наводить принаймні два доречні й переконливі аргументи | 2 |
Учасник наводить принаймні один доречний аргумент
Аргументи дублюють один одного, тобто другий аргумент перефразовує зміст першого.
Один з аргументів не є доречним стосовно сформульованої тези
| 1 | |
Учасник не наводить жодного аргументу або наведені аргументи не є доречними | 0 | |
3а. Приклад із літератури чи інших видів мистецтва | Один з аргументів підкріплено принаймні одним розгорнутим, добре поясненим прикладом з художньої літератури чи інших видів мистецтва | 2 |
Немає мотивації наведення прикладу.
Приклад не конкретизований через художній образ
У прикладі є фактичні помилки
| 1 | |
Прикладу з літератури чи інших видів мистецтва немає, або він не є доречним | 0 | |
3б. Приклад, що є історичним фактом або випадком із життя | Учасник наводить принаймні один доречний приклад або з історії, або із суспільно-політичного життя, або з власного життя | 2 |
Немає мотивації наведення прикладу; приклад не конкретизований; у прикладі є фактичні помилки | 1 | |
Прикладу з історії, суспільно-політичного чи власного життя немає, або він не є доречним | 0 | |
4. Логічність, послідовність | Висловлення демонструє зосередженість на обговорюваній проблемі, цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки (логічність і послідовність викладу) | 2 |
У роботі є порушення логічності, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки | 1 | |
Логіки викладу, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки немає | 0 | |
5. Висновок | Висновок відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів | 2 |
Висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами та прикладами | 1 | |
Висновку немає; висновок не відповідає сформульованій у власному висловленні тезі; висновок не пов’язаний з аргументами та прикладами | 0 |
Мовне оформлення власного висловлення оцінюють за двома критеріями (6а та 6б), як викладено в таблицях 2 і 3.
Таблиця 2
Критерій | Кількість помилок | Бали |
6а. Орфографія та пунктуація | 0–1 | 4 |
2–6 | 3 | |
7–11 | 2 | |
12–16 | 1 | |
17 і більше | 0 |
Таблиця 3
Критерій | Кількість помилок | Бали |
6б. Лексика, граматика та стилістика | 0–1 | 4 |
2–4 | 3 | |
5–7 | 2 | |
8–10 | 1 | |
11 і більше | 0 |
Під час оцінювання орфографічної й пунктуаційної нормативності роботи 2 (дві) негрубіпомилки рахують як 1 (одну) грубу.
До негрубих зараховують такі помилки:
- у написанні великої літери в складних власних назвах;
- у випадках написання разом і окремо префіксів у прислівниках, утворених від іменників з прийменниками;
- у випадках нерозрізнення не/ні (не хто інший / ніхто інший …);
- у випадках, коли замість одного розділового знака поставлений інший;
- у пропуску одного зі сполучуваних розділових знаків або в порушенні їхньої послідовності.
Негрубу орфографічну й негрубу пунктуаційну помилки не сумують і не зараховують як 1 (одну) грубу.
Систематичне порушення норм милозвучності (3 (три) і більше випадків порушення на одне з правил: у–в, і–й–та) рахують як 1 (одну) стилістичну помилку.
Роботу, що не відповідає темі власного висловлення, оцінюють у 0 балів. Роботу обсягом до 100 слів оцінюють у 0 балів.
Завантажити критерії оцінювання у форматі PDF.
Завантажити адаптовану версію критеріїв оцінювання для осіб з порушеннями зору у форматі word.
Процедура реєстрації для випускників минулих років, учнів (слухачів, студентів) професійно-технічних, вищих навчальних закладів
До уваги учасників ЗНО! У разі втрати або пошкодження сертифікату ЗНО необхідно отримати дублікат, а в разі зміни персональних даних - повідомлення про зміну персональних даних.
Процедура реєстрації для випускників минулих років, учнів (слухачів, студентів) професійно-технічних, вищих навчальних закладів
До уваги учасників ЗНО! У разі втрати або пошкодження сертифікату ЗНО необхідно отримати дублікат, а в разі зміни персональних даних - повідомлення про зміну персональних даних.
Немає коментарів:
Дописати коментар