Критерії оцінювання з української літератури


Оцінювання навчальних досягнень учнів з української літератури здійснюється відповідно до наказу МОН України від 05.05.2008 р.  № 371 “Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти” (Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України № 13-14-15 за 2008 р., стор. 20-45). 
          Основними видами оцінювання навчальних досягнень учнів є поточне й підсумкове (тематичне, семестрове, річне), державна підсумкова атестація.
         Зміни в підходах до оцінювання навчальних досягнень учнів зумовили перегляд вимог до виконання письмових і усних робіт з української літератури, визначення видів і кількості контрольних робіт у І й ІІ семестрах, перевірки зошитів з української літератури.
         1. Види робіт з української літератури
         1.1.Основними видами класних і домашніх письмових робіт з української літератури є:
         - відповідь на поставлене в підручнику або вчителем запитання;
         - написання навчальних класних і домашніх творів;        
         - виконання самостійних творчих робіт (написання віршів, оповідань, есе; створення проектів, підготовка доповідей, рефератів тощо);
         - тестування;
         - складання планів (простих і складних);
         - складання таблиць, схем римування, написання конспектів (у старших класах), робота з цитатним матеріалом, з літературними джерелами, додатковою науковою, критичною та словниково-довідковою літературою та інші види робіт, передбачені чинними програмами для базової та профільної школи.
         1.2.Основними видами класних і домашніх усних  робіт із української літератури є:
         - виразне читання художніх текстів;
         - відповідь на поставлене в підручнику або вчителем запитання;
         - складання усних  навчальних класних і домашніх творів різних жанрів і обсягу;        
         - читання напам'ять;
         - переказ (докладний і стислий) тощо.
         2. Види та кількість контрольних робіт
         2.1. Кількість та зміст контрольних робіт з української літератури визначається вчителем відповідно до програм з української літератури та календарно-тематичних планів, але не може бути менше у 5-9 кл. шести на рік; у старшій профільній школі:  рівень профільний (4 години на тиждень – філологічний напрям (профіль української філології) – не менше десяти на рік; рівень академічний (2 години на тиждень – природничо-математичний, технологічний, спортивний, суспільно–гуманітарний, філологічний (профілі – іноземна філологія, історико-філологічний), художньо–естетичний напрями) – не менше шести на рік.
2.2.   Основними видами контрольних робіт з української літератури є:
         - тест;
         - розгорнуті відповіді на запитання;
         - твір:
- у 5-8,10,11 класах – обов’язковим є один контрольний твір на семестр (у першому семестрі п'ятого класу учні творів не пишуть);
- у 9 класах – два контрольні твори на семестр (один з них може носити тематичний характер).
         3. Аналіз контрольних робіт
   Аналіз контрольних  письмових творів виконують у зошитах для контрольних робіт.
         4. Кількість і призначення учнівських зошитів
         4.1. Кількість робочих зошитів з української літератури – по одному в кожному класі (у них учні виконують роботи, зазначені в пункті 1.1.).
         4.2. Для контрольних робіт з української літератури в усіх класах використовують по одному зошиту (у них учні виконують роботи, зазначені в пункті 2.2.).
         4.3. Зошити для контрольних робіт  мають зберігатися в школі протягом  усього навчального року.
         5. Порядок перевірки письмових робіт  
         5.1.Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з української літератури перевіряють раз на місяць у кожному класі.
         5.2.Оцінку за ведення зошита з української літератури виставляють у кожному класі окремою  колонкою в журналі раз на місяць і враховують як поточну до найближчої тематичної.
         5.3 Виставляючи оцінку за ведення зошита з літератури, слід враховувати такі критерії:
 - наявність різних видів робіт;
 - грамотність (якість виконання робіт);
 - охайність;
 - уміння правильно оформляти роботи (дотримання вимог орфографічного         режиму).
Виставляючи оцінку за ведення зошита з літератури, учитель  обов’язково перевіряє кілька робіт з метою виставлення аргументованої, об’єктивної оцінки, але кількість цих робіт визначає на власний розсуд (але не менше двох на місяць).
           6. Орфографічний режим
         6.1. Записи в зошиті виконують кульковою ручкою з синім чорнилом чи його відтінками (для оформлення таблиць, схем тощо використовують простий олівець).
         6.2.Між класною й домашньою роботою пропускають два рядки (між видами робіт, що входять до складу класної чи домашньої роботи, рядків не пропускають).
         6.3.Дату класної, домашньої чи контрольної роботи з літератури у 5-9 класах записують так: у першому рядку дату записують словами, а в другому – вид роботи (класна, домашня чи контрольна), наприклад:
                                                       Перше жовтня
      Класна робота
у 10-11 класах у робочих зошитах із української літератури – інше оформлення: на березі зазначають дату цифрами.
         У зошитах для контрольних робіт в усіх класах записується лише дата й тема, у межах якої виконується контрольна робота:
Перше жовтня
Усна народна творчість
         6.4. Після заголовків, назв видів робіт, підпису зошита крапку не ставлять.
         6.5.Зразок підпису зошита:
Зошит
для робіт з української літератури
учня 1 курсу
Кучеренка Захара


Зошит
для контрольних робіт
з української літератури
учениці 1 курсу
Косенко Ганни

         7. Правила перевірки контрольних письмових творів з української літератури
7.1. Усі виправлення, помітки й записи в учнівських роботах слід виконувати ручкою з червоним чорнилом.
7.2.Виявлені помилки позначають так:
         - у 5-11 кл. – орфографічні, пунктуаційні та граматичні помилки на вивчені вже правила підкреслюють горизонтальною рискою або виправляють, а на березі  в цьому ж рядку вказують тип помилки ( | - орфографічна,   v - пунктуаційна, г – граматична); помилки  на ще не вивчені правила виправляють, перекреслюючи їх скісною рискою (/) й надписуючи потрібну літеру чи розділовий знак, але не враховують при остаточному визначенні оцінки;
         - у 10-11 кл., особливо в класах філологічного напряму зазначати  лексичні помилки (неточність у слововживанні, тавтологія, русизми (тощо), стилістичні (стильова невідповідність дібраних мовних засобів, одноманітність їх тощо) та змістові помилки ( логічні – втрата послідовності викладу, неправильний поділ тексту на абзаци, фактичні – неправильно вказано дату, власну назву тощо) підкреслюють горизонтальною хвилястою рискою й на березі в цьому ж рядку вказують тип помилки (л – лексична, с – стилістична, з – змістова помилки).
За наявності у творі більше п’яти поправок оцінка знижується на бал.




МЕТОДИЧНИЙ ЛИСТ МОН України №1/9-301 від 28.04.2006 р

Вимоги до виконання письмових робіт учнів  загальноосвітніх навчальних закладів і перевірки зошитів з української мови й літератури
та зарубіжної літератури у 5-11 класах 

Зміни в підходах до оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти зумовили перегляд вимог до виконання письмових робіт та перевірки зошитів з української мови й літератури та зарубіжної літератури.
1.    Види письмових робіт.
1.1. Основними видами класних і домашніх письмових робіт учнів з української мови є:
• класні й домашні вправи (кількість домашніх вправ – одна або дві (на розсуд учителя), але не більше двох; якщо ж уроки спарені, то для виконання вдома пропонується дві або три вправи);
• словникові диктанти (кількість слів у словниковому диктанті: 12 – у 5 класі, 24 – у 6-7 класах, 36 – у 9-10 класах, 48 – в 11 класі);
• навчальні диктанти, твори й перекази;
• самостійні роботи;
• тестові завдання (як відкритої, так і закритої форм);
• складання таблиць, схем, написання конспектів (у старших класах), робота зі словниками та інші види робіт, передбачені чинними програмами.
1.2. Основними видами класних і домашніх письмових робіт з української та зарубіжної літератури є:
• відповідь на поставлене в підручнику або вчителем запитання;
• написання навчальних класних і домашніх творів;
• виконання самостійних робіт;
• складання таблиць, схем римування, партитур, написання конспектів (у старших класах), робота з цитатним матеріалом, з літературними джерелами та інші види робіт, передбачені чинними програмами.
2.     Кількість контрольних робіт.
2.1.Кількість тематичних контрольних робіт з української мови повинна відповідати вимогам чинної програми.
2.2. Кількість контрольних робіт з усіх видів мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння, читання, письмо) передбачено вимогами чинної програми.
2.3. Кількість тематичних контрольних робіт з української та зарубіжної літератури однакова в усіх класах – не менше шести на рік (у профільних класах – не менше восьми на рік).
2.4. Кількість контрольних творів з української та зарубіжної літератури визначається за класами:
·        5-8,10,11 класи – один контрольний твір на семестр (у першому семестрі пятого класу учні творів не пишуть);
·        9 класи – дві контрольні твори на семестр (один з них може бути тематичним);
·        у профільних класах – два контрольних твори на семестр.
3. Аналіз контрольних робіт.
Аналіз контрольних письмових творів і переказів, а також контрольних диктантів виконують у зошитах для контрольних робіт.
4. Кількість і призначення учнівських зошитів.
4.1. Кількість робочих зошитів з української мови визначається за класами:
·        5-9 класи – по два зошити;
·        10-11 класи – по одному зошиту (у них учні виконують роботи, зазначені в пункті 1.1).
4.2. Для контрольних робіт з української мови в усіх класах використовують по одному зошиту (у них учні виконують роботи, зазначені в пунктах 2.1 і 2.2).
4.3. Кількість робочих зошитів як з української, так і з зарубіжної літератури – по одному в кожному класі (у них учні виконують роботи, зазначені в пункті 1.2).
4.4. Для контрольних робіт з української та зарубіжної літератури в усіх класах використовують по одному зошиту (у них учні виконують роботи, зазначені в пунктах 2.3 і 2.4).
4.5. Для навчальних і контрольних видів письмових робіт використовують зошити в лінію (з позначеним берегом) на 18 або 24 сторінки (у 10-11 класах зошит для навчальних робіт може бути більшим за обсягом).
4.6. Зошити для контрольних робіт мають зберігатися в школі протягом усього навчального року.
5. Порядок перевірки письмових робіт.
5.1. Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з української мови перевіряють:
• у 5-6 класах – двічі на тиждень;
• у 7-9 класах – 2-3 рази на місяць;
• у 10-11 класах – двічі на місяць.
5.2. Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з української та зарубіжної літератури перевіряють раз на місяць у кожному класі.
5.3. Оцінку за ведення зошитів з української мови виставляють один раз на місяць у кожному класі (окремою колонкою в журналі).
5.4. Оцінку за ведення зошитів з української та зарубіжної літератури виставляють один раз на місяць у кожному класі (окремою колонкою в журналі).
5.5. Виставляючи оцінку за ведення зошита з мови чи літератури, слід ураховувати такі критерії:
• наявність різних видів робіт;
• грамотність (якість виконання робіт);
• охайність;
     • уміння правильно оформлювати роботи (дотримання вимог орфографічного режиму).
6. Орфографічний режим.
6.1. Записи в зошиті виконують кульковою ручкою з синім чорнилом чи його відтінками (для підкреслення членів речення, позначення значущих частин слова, оформлення таблиць, схем тощо використовують простий олівець).
6.2. Між класною й домашньою роботами пропускають два рядки (між видами робіт, що входять до складу класної чи домашньої роботи, рядків не пропускають).
6.3. Дату класної, домашньої та контрольної роботи з української мови й літератури та зарубіжної літератури в 5-11 класах записують так: на першому рядку дату записують словами, а на другому – вид роботи (класна, домашня чи контрольна), наприклад:
Сьоме лютого
Класна робота
У 10-11 класах у зошитах з української та зарубіжної літератури можливим є й інше оформлення: на першому рядку записують вид роботи, а на березі цього ж рядка зазначають дату цифрами, наприклад:
07.05.06                                                                                         Класна робота
В інших класах дата й назва робіт з української та зарубіжної літератури оформлюються так, як і з української мови.
У зошитах для контрольних робіт з української мови та літератури й зарубіжної літератури в усіх класах записується дата й лише назва роботи, наприклад:
                                                   Сьоме лютого
Читання мовчки
6.4. Після заголовків, назв видів робіт, підпису зошита крапку не ставлять.
6.5. Зразок підпису зошита:
Зошит
для робіт з української мови
учня  1 курсу
Захарченка Сергія

Зошит
для контрольних робіт
із зарубіжної літератури
учениці  1 курсу
Усенко Олени
6.6. Неправильний запис охайно перекреслюють (а не беруть у дужки чи витирають гумкою або замальовують коректором).
7. Технічні правила перевірки учнівських письмових робіт.
7.1. Усі записи, помітки й виправлення в учнівських письмових роботах слід виконувати ручкою з червоним чорнилом.
7.2. Виявлені помилки позначають так:
орфографічні, пунктуаційні та граматичні помилки на вивчені вже правила підкреслюють горизонтальною рискою й на березі в цьому ж рядку вказують тип помилки (׀ – орфографічна, v – пунктуаційна, г – граматична), помилки на ще не вивчені правила виправляють, перекреслюючи їх скісною рискою  ( ⁄ ) й надписуючи потрібну літеру чи розділовий знак, вказують на березі тип помилки, проте її не враховують при остаточному визначенні оцінки.
лексичні (неточність у слововживанні, тавтологія, росіянізми тощо), стилістичні (стильова невідповідність дібраних мовних засобів, одноманітність дібраних мовних засобів тощо) та змістові помилки (логічні – втрата послідовності викладу, неправильний поділ тексту на абзаци, фактичні – неправильно вказано дату, власну назву тощо) підкреслюють горизонтальною хвилястою рискою й на березі в цьому ж рядку вказують тип помилки (л – лексична, с – стилістична,  з – змістова помилки). 

Немає коментарів:

Дописати коментар