Оцінювання навчальних досягнень учнів з української літератури здійснюється відповідно до наказу МОН України від 05.05.2008 р. № 371 “Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти” (Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України № 13-14-15 за 2008 р., стор. 20-45).
Основними видами оцінювання навчальних
досягнень учнів є поточне й підсумкове (тематичне, семестрове, річне), державна
підсумкова атестація.
Зміни
в підходах до оцінювання навчальних досягнень учнів зумовили перегляд вимог до
виконання письмових і усних робіт з української
літератури, визначення видів і кількості контрольних робіт у І й ІІ
семестрах, перевірки зошитів з української
літератури.
1.
Види робіт з української літератури
1.1.Основними
видами класних і домашніх письмових робіт з української літератури є:
-
відповідь на поставлене в підручнику або вчителем запитання;
-
написання навчальних класних і домашніх творів;
-
виконання самостійних творчих робіт (написання віршів, оповідань, есе;
створення проектів, підготовка доповідей, рефератів тощо);
-
тестування;
-
складання планів (простих і складних);
-
складання таблиць, схем римування, написання конспектів (у старших класах),
робота з цитатним матеріалом, з літературними джерелами, додатковою науковою,
критичною та словниково-довідковою літературою та інші види робіт, передбачені
чинними програмами для базової та профільної школи.
1.2.Основними
видами класних і домашніх усних робіт із
української літератури є:
-
виразне читання художніх текстів;
-
відповідь на поставлене в підручнику або вчителем запитання;
-
складання усних навчальних класних і
домашніх творів різних жанрів і обсягу;
-
читання напам'ять;
-
переказ (докладний і стислий) тощо.
2.
Види та кількість контрольних робіт
2.1.
Кількість та зміст контрольних робіт з української
літератури визначається вчителем відповідно до програм з української літератури та
календарно-тематичних планів, але не може бути менше у 5-9 кл. шести на рік; у старшій профільній
школі: рівень профільний (4
години на тиждень – філологічний напрям (профіль української філології) – не
менше десяти на рік; рівень
академічний (2 години на тиждень – природничо-математичний, технологічний,
спортивний, суспільно–гуманітарний, філологічний (профілі – іноземна філологія,
історико-філологічний), художньо–естетичний напрями) – не менше шести на рік.
2.2.
Основними видами контрольних робіт з української літератури є:
- тест;
-
розгорнуті відповіді на запитання;
-
твір:
- у 5-8,10,11 класах – обов’язковим є один
контрольний твір на семестр (у першому семестрі п'ятого класу учні творів не
пишуть);
- у 9 класах – два контрольні твори на семестр
(один з них може носити тематичний характер).
3.
Аналіз контрольних робіт
Аналіз контрольних письмових
творів виконують у зошитах для контрольних робіт.
4.
Кількість і призначення учнівських зошитів
4.1.
Кількість робочих зошитів з української
літератури – по одному в кожному класі (у них учні виконують роботи,
зазначені в пункті 1.1.).
4.2.
Для контрольних робіт з української
літератури в усіх класах використовують по одному зошиту (у них учні виконують
роботи, зазначені в пункті 2.2.).
4.3.
Зошити для контрольних робіт мають
зберігатися в школі протягом усього
навчального року.
5.
Порядок перевірки письмових робіт
5.1.Зошити
для навчальних класних і домашніх робіт з української літератури перевіряють раз на місяць у кожному
класі.
5.2.Оцінку за ведення
зошита з української літератури
виставляють у кожному класі окремою
колонкою в журналі раз на місяць і враховують як поточну до
найближчої тематичної.
5.3
Виставляючи оцінку за ведення зошита з літератури, слід враховувати такі
критерії:
- наявність різних видів робіт;
- грамотність (якість виконання
робіт);
-
охайність;
- уміння
правильно оформляти роботи (дотримання вимог орфографічного режиму).
Виставляючи оцінку за ведення
зошита з літератури, учитель обов’язково
перевіряє кілька робіт з метою виставлення аргументованої, об’єктивної оцінки,
але кількість цих робіт визначає на власний розсуд (але не менше двох на
місяць).
6.
Орфографічний режим
6.1.
Записи в зошиті виконують кульковою ручкою з синім чорнилом чи його відтінками
(для оформлення таблиць, схем тощо використовують простий олівець).
6.2.Між
класною й домашньою роботою пропускають два рядки (між видами робіт, що входять
до складу класної чи домашньої роботи, рядків не пропускають).
6.3.Дату
класної, домашньої чи контрольної роботи з літератури у 5-9 класах записують
так: у першому рядку дату записують словами, а в другому – вид роботи (класна,
домашня чи контрольна), наприклад:
Перше
жовтня
Класна робота
у 10-11 класах у робочих зошитах із української літератури – інше
оформлення: на березі зазначають дату цифрами.
У
зошитах для контрольних робіт в усіх класах записується лише дата й тема, у
межах якої виконується контрольна робота:
Перше жовтня
Усна народна творчість
6.4. Після заголовків, назв видів робіт,
підпису зошита крапку не ставлять.
6.5.Зразок
підпису зошита:
Зошит
для робіт з української літератури
учня 1 курсу
Кучеренка Захара
Зошит
для контрольних робіт
з української літератури
учениці 1 курсу
Косенко Ганни
7.
Правила перевірки контрольних письмових творів з української літератури
7.1. Усі виправлення, помітки й записи в
учнівських роботах слід виконувати ручкою з червоним чорнилом.
7.2.Виявлені помилки позначають так:
- у
5-11 кл. – орфографічні, пунктуаційні
та граматичні помилки на вивчені вже
правила підкреслюють горизонтальною рискою або виправляють, а на березі в цьому ж рядку вказують тип помилки ( | - орфографічна, v -
пунктуаційна, г – граматична);
помилки на ще не вивчені правила
виправляють, перекреслюючи їх скісною рискою (/) й надписуючи потрібну літеру
чи розділовий знак, але не враховують при остаточному визначенні оцінки;
- у
10-11 кл., особливо в класах філологічного напряму зазначати лексичні
помилки (неточність у слововживанні, тавтологія, русизми (тощо),
стилістичні (стильова невідповідність дібраних мовних засобів, одноманітність
їх тощо) та змістові помилки ( логічні – втрата послідовності викладу,
неправильний поділ тексту на абзаци, фактичні – неправильно вказано дату,
власну назву тощо) підкреслюють горизонтальною хвилястою рискою й на березі в
цьому ж рядку вказують тип помилки (л
– лексична, с – стилістична, з – змістова помилки).
За наявності у творі більше п’яти
поправок оцінка знижується на бал.
МЕТОДИЧНИЙ
ЛИСТ МОН України №1/9-301 від 28.04.2006 р
Вимоги до виконання письмових
робіт учнів загальноосвітніх навчальних
закладів і перевірки зошитів з української мови й літератури
та зарубіжної літератури у 5-11
класах
Зміни в підходах до оцінювання
навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти зумовили
перегляд вимог до виконання письмових робіт та перевірки зошитів з української
мови й літератури та зарубіжної літератури.
1. Види письмових робіт.
1.1. Основними видами
класних і домашніх письмових робіт учнів з
української мови є:
• класні й домашні вправи
(кількість домашніх вправ – одна або дві (на розсуд учителя), але не більше
двох; якщо ж уроки спарені, то для виконання вдома пропонується дві або три
вправи);
• словникові диктанти
(кількість слів у словниковому диктанті: 12 – у 5 класі, 24 – у 6-7 класах, 36
– у 9-10 класах, 48 – в 11 класі);
• навчальні диктанти,
твори й перекази;
• самостійні роботи;
• тестові завдання (як
відкритої, так і закритої форм);
• складання таблиць,
схем, написання конспектів (у старших класах), робота зі словниками та інші
види робіт, передбачені чинними програмами.
1.2. Основними видами
класних і домашніх письмових робіт з
української та зарубіжної літератури є:
• відповідь на поставлене
в підручнику або вчителем запитання;
• написання навчальних
класних і домашніх творів;
• виконання самостійних
робіт;
• складання таблиць, схем
римування, партитур, написання конспектів (у старших класах), робота з цитатним
матеріалом, з літературними джерелами та інші види робіт, передбачені чинними
програмами.
2. Кількість контрольних
робіт.
2.1.Кількість тематичних
контрольних робіт з української мови повинна
відповідати вимогам чинної програми.
2.2. Кількість контрольних робіт
з усіх видів мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння, читання, письмо)
передбачено вимогами чинної програми.
2.3. Кількість тематичних
контрольних робіт з української та
зарубіжної літератури однакова в
усіх класах – не менше шести на рік (у профільних класах – не менше восьми на
рік).
2.4. Кількість контрольних творів з української та зарубіжної літератури визначається
за класами:
·
5-8,10,11 класи – один контрольний твір на семестр (у
першому семестрі п’ятого класу учні творів не
пишуть);
·
9 класи – дві контрольні твори на семестр (один з них
може бути тематичним);
·
у профільних класах – два контрольних твори на семестр.
3. Аналіз контрольних
робіт.
Аналіз контрольних письмових
творів і переказів, а також контрольних диктантів виконують у зошитах для
контрольних робіт.
4. Кількість і
призначення учнівських зошитів.
4.1. Кількість робочих зошитів з української мови визначається за
класами:
·
5-9 класи – по два зошити;
·
10-11 класи – по одному зошиту (у них учні виконують
роботи, зазначені в пункті 1.1).
4.2. Для контрольних робіт з української мови в усіх класах
використовують по одному зошиту (у них учні виконують роботи, зазначені в
пунктах 2.1 і 2.2).
4.3. Кількість робочих зошитів як
з української, так і з зарубіжної літератури – по одному в
кожному класі (у них учні виконують роботи, зазначені в пункті 1.2).
4.4. Для контрольних робіт з української та зарубіжної літератури
в усіх класах використовують по одному зошиту (у них учні виконують роботи,
зазначені в пунктах 2.3 і 2.4).
4.5. Для навчальних і контрольних видів письмових робіт використовують
зошити в лінію (з позначеним берегом) на 18 або 24 сторінки (у 10-11 класах
зошит для навчальних робіт може бути більшим за обсягом).
4.6. Зошити для
контрольних робіт мають зберігатися в школі протягом усього навчального року.
5. Порядок перевірки
письмових робіт.
5.1. Зошити для навчальних
класних і домашніх робіт з української
мови перевіряють:
• у 5-6 класах – двічі на
тиждень;
• у 7-9 класах – 2-3 рази на
місяць;
• у 10-11 класах – двічі на
місяць.
5.2. Зошити для навчальних
класних і домашніх робіт з української
та зарубіжної літератури перевіряють
раз на місяць у кожному класі.
5.3. Оцінку за ведення зошитів з української мови виставляють один
раз на місяць у кожному класі (окремою колонкою в журналі).
5.4. Оцінку за ведення зошитів з української та зарубіжної літератури виставляють
один раз на місяць у кожному класі (окремою колонкою в журналі).
5.5. Виставляючи оцінку за
ведення зошита з мови чи літератури, слід ураховувати такі критерії:
• наявність різних видів робіт;
• грамотність (якість виконання
робіт);
• охайність;
•
уміння правильно оформлювати роботи (дотримання вимог орфографічного режиму).
6. Орфографічний режим.
6.1. Записи в зошиті виконують
кульковою ручкою з синім чорнилом чи його відтінками (для підкреслення членів
речення, позначення значущих частин слова, оформлення таблиць, схем тощо
використовують простий олівець).
6.2. Між класною й домашньою
роботами пропускають два рядки (між видами робіт, що входять до складу класної
чи домашньої роботи, рядків не пропускають).
6.3. Дату класної, домашньої та
контрольної роботи з української мови й
літератури та зарубіжної літератури в 5-11
класах записують так: на першому рядку дату записують словами, а на другому –
вид роботи (класна, домашня чи контрольна), наприклад:
Сьоме лютого
Класна робота
У 10-11 класах у зошитах з української
та зарубіжної літератури можливим є й інше оформлення: на першому рядку
записують вид роботи, а на березі цього ж рядка зазначають дату цифрами,
наприклад:
07.05.06
Класна робота
В інших класах дата й назва робіт з української та
зарубіжної літератури оформлюються так, як і з української
мови.
У зошитах для контрольних робіт з української
мови та літератури й зарубіжної літератури
в усіх класах записується дата й лише назва роботи, наприклад:
Сьоме лютого
Читання мовчки
6.4. Після заголовків, назв видів
робіт, підпису зошита крапку не ставлять.
6.5. Зразок підпису зошита:
Зошит
для робіт з української мови
учня 1 курсу
Захарченка Сергія
Зошит
для контрольних робіт
із зарубіжної літератури
учениці 1 курсу
Усенко Олени
6.6. Неправильний запис охайно
перекреслюють (а не беруть у дужки чи витирають гумкою або замальовують
коректором).
7. Технічні правила
перевірки учнівських письмових робіт.
7.1. Усі записи, помітки й
виправлення в учнівських письмових роботах слід виконувати ручкою з червоним
чорнилом.
7.2. Виявлені помилки позначають
так:
• орфографічні, пунктуаційні та граматичні помилки на вивчені вже
правила підкреслюють горизонтальною рискою й на березі в цьому ж рядку вказують
тип помилки (׀ – орфографічна, v – пунктуаційна, г –
граматична), помилки на ще не вивчені правила виправляють, перекреслюючи їх скісною
рискою ( ⁄ ) й надписуючи потрібну
літеру чи розділовий знак, вказують на березі тип помилки, проте її не
враховують при остаточному визначенні оцінки.
• лексичні
(неточність у слововживанні, тавтологія, росіянізми тощо), стилістичні (стильова невідповідність дібраних мовних засобів,
одноманітність дібраних мовних засобів тощо) та змістові помилки (логічні – втрата послідовності викладу,
неправильний поділ тексту на абзаци, фактичні – неправильно вказано дату,
власну назву тощо) підкреслюють горизонтальною хвилястою рискою й на березі в
цьому ж рядку вказують тип помилки (л –
лексична, с – стилістична, з – змістова
помилки).
Немає коментарів:
Дописати коментар